Tandem i Åre

Tandem i Åre
Hade jag roligt i Åre, eller... Tandemflyg i Åre 2 aug

lördag 31 januari 2009

Nu är jag i ett dilemma som student.. välja eller inte välja.. fast då har man ju ändå valt..
Hade första lektionen i franska i tisdags, och det var ju bara SÅ roligt!
Så i torsdags hade jag lektion nr 2 i finska, och det var bara SÅ roligt!
Finska/franska, eller finska OCH franska..?
Ska göra ett försök till - man har tre veckor på sig att tacka nej, om man vill ha chansen att söka kursen igen - och se hur komplicerat det känns med franskan. För finskan släpper jag inte, det är då säkert.. Kan jag klara av att bara glida med i franskan, så kan det gå. Men det är ju tveksamt, jag vill för mycket..
Har i alla fall beställt lexikon till bägge språken!

Igår var jag i alla fall på bio, 'Allt flyter'. Det var en trevlig bagatell, några go'a skratt, lite värme, men inte så mycket mer. Skönt ändå. På väg tillbaka strosade jag lite långsamt, kikade mig omkring och njöt av fredagsfestatmosfären. Utanför en ekologisk restaurang (jajamänsan, det finns det här!) stod en affisch om en jazzkvintett, uppträdande där inne om en halvtimme. Kul, jag var inte riktigt beredd att gå hem o lägga mig än. Så in, och beställde en liten ostbricka med mörkt öl, som de rekommenderade. Nils-Oskars, hört talas om det? Nähänä, kunde tro det. Men det var gott!

När gruppen, som var elever på Lunnevads fhs utanför Linköping, startade, kom det in en man till långbordet jag satt vid och ställde upp en minidiskinspelare och körde igång den. Aha, en anhörig! Strax efter kom en kvinna o satte sig bredvid mig. De var bägge två mkt entusiastiska och höll igång, trevligt.
Efter spelningen tog jag kontakt för jag var ju lite nyfiken om jag gissat på rätt elev...men det hade jag inte! Vi började i alla fall prata, och hade jättetrevligt. Bosatta i Uppsala, han med i en enligt hans uppgift tokig kör sedan över 30 år (konsert i maj, ska få SMS om datum, låter kul!), hon från Sydafrika, soul- och jazzsångerska som här sjunger i flera konstellationer.
Så småningom drog vi, men jag fick en adress, som Du oxå får här, till hennes hemsida på Myspace. Gick in på den idag, och det var något extra! Blev rätt imponerad... Gå in Du med och njut av en god överraskning! www.myspace.com/sanigamidze

Men jag märker att jag är otränad som student...bara två öl ska inte alls ge något tungt huvud dagen därpå.. fast jag fick ju inte sova som jag hade tänkt! Vid sju körde min grannes väckarklocka igång.. eller snarare den kopplade stereon med härlig rockmusik.. med ökande volym...NEJ; han var INTE hemma!! Det var ingen idé att försöka sova mer, så upp efter kaffe & mackor och tillbaka till sängen och boken jag riktigt kan rekommendera - Barack Obama 'Min far hade en dröm'. Står på baksidan typiskt överdrivet att han skulle kunnat bli författare istället för politiker..äsch, löjan, tänker man tills man börjar läsa. Den är faktiskt svår att släppa, jag längtar tills jag ska lägga mig!

Idag har jag tagit mig ledigt. Var och hämtade ett paket med noter jag beställt, som jag måste förbereda ett stycke av tills på måndag. JA, nu startar det på riktigt!! Började lite lätt, men då började pojkarna dyka upp igen. Blir onekligen lite mer liv då, lite svårare att koncentrera sig på noter med musik runt om. Man ska inte tro man kan plugga särskilt effektivt en lördag eftermiddag!

Satt lite med franskan ist, på nätet har lärarna en sajt där man kan gå in och träna glosor t.ex. Det var lite frustrerande...det var konstigt inlagt - översätt 'goddag!' alltså bon jour! fast då fick jag fel för att jag inte hade ett mellanrum efter r-et... En annan gång fick jag fel för att jag hade utropstecken till det franska ordet - trots att det var det efter det svenska.. irriterande..rätt svårt att få 100% m.a.o!
Jaha, nu var jag där igen med mina ambitioner.. Men jag måste i alla fall i morgon gå igenom en del, både noter och finska glosor inför måndagen!

Önskar Dig en skön helg utan alltför många ambitioner!


Förresten, vet Du hur man får till den franska kroken/kommatecknet på ett c?

4 kommentarer:

Fredrik Scheike sa...

MySpace-länken funkar tyvärr inte.

Nils-Oscars mörka öl har jag inte prövat, om det inte heter "Kalasöl" för isf. smakar det dillchips, trevligt men konstigt.

Klockan ändrar du på din "blog-dashboard" det bör inte vara några problem att gå in under settings och pilla.

C med sidilj finns under Infoga>Infoga Symboler i Word. Du kan nog bestämma ett makro för att komma åt det smidigare.

PoK

Fredrik Scheike sa...

MySpace-länken funkar tyvärr inte.

Nils-Oscars mörka öl har jag inte prövat, om det inte heter "Kalasöl" för isf. smakar det dillchips, trevligt men konstigt.

Klockan ändrar du på din "blog-dashboard" det bör inte vara några problem att gå in under settings och pilla.

C med sidilj finns under Infoga>Infoga Symboler i Word. Du kan nog bestämma ett makro för att komma åt det smidigare.

PoK

Gunhildsblog sa...

Hallå! Nej, ölet smakade INTE dillchips... DET lät förfärligt!

HM, där har jag varit och försökt utan att lyckas. Får väl gå in och prova ngt nytt istället..

Jo, satt o lekte igår, var inne på symbolerna och ville ha en genväg. Det fanns det, enl. uppg: Ctrl , , c dvs. 2 kommatecken innan c. Det funkade inte alls för mig, men däremot blev det rätt så småningom med ctrl c , bara ett k-tecken, i mkt snabb takt. Ska träna lite mer idag, eftersom det är nödvändigt för franska glosproven som sker på nätet!

Konstigt att inte adressen funkade? Jag var inne på den utan problem. Har Du kopierat adressen eller bara provat som länk...? Inte vet jag hur man fixar en länk, så det är det säkert inte någon!

Gunhildsblog sa...

Fniss, hade inte noterat att tiden var inställd på +8 timmar=Stilla Havs-tid..vad jag nu hade där att göra!!