Tandem i Åre

Tandem i Åre
Hade jag roligt i Åre, eller... Tandemflyg i Åre 2 aug

lördag 24 juli 2010

Har haft en riktig nöjesvecka. Såg i UNT på torsdag morgon om en konsert i en fransk-svensk konsertserie i Norrtälje på kvällen. Lät kul, så dit for jag. Jättefint, 4 unga fransyskor och en ung kille från Portugal, började spela tillsammans på konservatoriet i Lyon. Musik från renässans till barock. Men, varför välja sånger om olycklig kärlek enbart... inte många leenden från ensemblen! Påmindes igen hur mycket utspel betyder också, och publikkontakt, när man framträder. Det blir tyvärr lite inåtvänt och tråkigt när man inte ser att de tycker det är kul att spela...

På lördag på picknick i Stadsträdgården med vännen H-s sångarvänner. Lite ost-och-vin, sitta i gräset, njuta samvaro, nya kontakter... härligt få vara del!

På söndag till Confidencen på Ulriksdal och 'till något helt annat'! Cirkus Cirkör - kommer de till en spelplats nära Dig, SÖK DIG DIT! Det var helt makalöst... vanlig cirkus är jag inte särskilt förtjust i, även om vi gått någon gång i småbarnsåldern, men detta....makalöst skickligt och andlöst! Ska faktiskt bjuda vuxne sonen på födelsedagspresent på detta i Stockholm, följer med...

Och så igår bestämde jag mig under dagen att nu får det vara nog med undanflykter! Ikväll ska jag gå på fredagsdansen! Semestern börjar, den är 3 veckor kort, den måste firas speciellt... så sent kom jag iväg, men iväg kom jag! Vid 22-snåret var jag framme på Liljekonvaljeholmen, nykterhetsrörelsens dansbana i Sunnersta. Massor med folk, parkeringen full, musiken strömmade fram i natten...
Detta var min STORA premiär - jag har aldrig gått på offentlig dans förut (har gått tre ggr på Norrlands nation, det är allt..men lite halvoffentligt bara) och framför allt har jag aldrig vågat gå iväg ensam på ett sådant nöje!

Till en början stod jag faktiskt och kollade 'hur folk gör'. Jo, till en del motsvarade det mina fördomar. Rätt hög medelålder, damer stod till en början rätt uppradade vid dörrarna och en del herrar gick förbi oss och tittade/valde... men sedan blev det bättre! Ganska omgående blev jag faktiskt uppbjuden av en ur det yngre gardet, dvs ung. i min ålder... och sedan kändes det bättre. Det var faktiskt en skylt med 'Demokratisk dans' på väggen.. så jag bjöd upp, och blev uppbjuden. Av 'yngre' och av äldre. En del med f.d. dansförmåga, en del med den någorlunda i behåll. Vart närmast rörd att se en man med två kryckor och begränsad rörelseförmåga, men dansade gjorde han!

Så var det paus, och vips strömmade folk mot utgången.. vaddå? Jaha, jag har ingen rutin - husvagnar och bilar laddade med fika... Till nästa gång har jag lärt mig!

Trevligt att träffa några killar ur de danskurser jag gått. Prata lite, dansa tillsammans. Att inte känna sig helt 'off' utan faktiskt vara del av något ändå.

Trots att det var första gången.

Trots att jag kom dit ensam.

Det är spännande med detta nya liv! Vem hade trott det för två år sedan???
Dansbandsveckan i Malung - håll en plats för mig nästa år... !

2 kommentarer:

Evas blogg sa...

Imponerad över dig. Jag skulle aldrig våga!

Gunhildsblog sa...

Det trodde inte jag tidigare heller jag skulle!