Tandem i Åre

Tandem i Åre
Hade jag roligt i Åre, eller... Tandemflyg i Åre 2 aug

tisdag 10 februari 2009

I Domkyrkan invigdes i helgen en ny orgel. Ett stort schabrak framme till vänster, med ett flyttbart spelbord. 4 manualer och en massa knappar och pedaler som man kan gå vilse i. Denna vecka har de massor med konserter för att fira detta.
Det är några saker jag inte förstår - VARFÖR måste varje konsert vara lång? Igår kväll började den kl.21 och var inte klar förrän efter 22.15. Ikväll tänker jag inte gå, även om det verkade vara ett spännande program (fler-körighet), eftersom den ska börja nu snart, dvs. kl.22. Man kan ju bara ana när den slutar..
OCH, varför måste man på en orgelkonsert bara använda de starkaste stämmorna? Var på en lunchkonsert (den var faktiskt inte lång..) idag då jag kände att huvudet nära på blåste av mig. Sista stycket spelades på den stora läktarorgeln (en gammal) i duett med den nya. Det var ju lite kul, men varför kändes det lite som en tävling..? Starkast vinner... Det var bara en liten del av en sats som de hade lite svagare stämmor på. Det var OTROLIGT vilsamt, tyckte jag! Men sedan var de igång igen.. När man har sådan volym, så tycker jag att det går bort så mycket. Vadå snabba passager, de bara blev ett enda blurr.. kul .. ?
Tänkte på organistens hörsel - MIN påverkades! Jag kände att det pep lite mer i öronen under konserten än innan. Trist...
Ja, gårkvällens konsert då, domkyrkans körer i samarbete. Mycket duktiga körer (fattas bara..!) Det mesta var väl bra/ok, men det var en nyskriven sak som 'visade stor känsla för mystiken i kyrkan' 'trots avsaknad av ord'. Hm, stavelser, bokstäver, ljud, toner... men musik? Det var ett oerhört påfrestande stycke! Ett tag var det lite läckert att lyssna blundande på, och liksom flyta bort i klangerna, men max halva längden hade räckt. Men det fortsatte, och fortsatte, och fortsatte, och... minst 10 minuter höll det på!
Veckan fortsätter - onsdag kväll ska jag gå på DUM, Domkyrkans ungdomsmusik, där de har låtar av Ted Gärdestad m.fl. inte 'sakrala tonsättare'. Det ser jag fram emot!
Jag kände mig inte som en organist idag, och inte som en nyskapande körledare igår. Vad är jag då? Förrädare...?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hörde att "valla-valla-valla-stycket" var 16 minuter långt... Och att de har kört det tidigare (förra året) på konsert, att det är så otroligt uppskattat att de ska få spela in det i studio... Mein Gott!

Gabrielle