Tandem i Åre

Tandem i Åre
Hade jag roligt i Åre, eller... Tandemflyg i Åre 2 aug

torsdag 12 februari 2009

Vilken vecka detta har varit, och än är den inte slut! Hos mor lördag-söndag, med en underbar konsert i Skånela kyrka på lördagen. Roligt koncept - 'After noon-tea' med konsert..! Vi återkommer dit (första lördagen varje månad är det)!

Läste just en väns blogg, vars far dött idag. Man känner, det är en förmån att få ha kvar sin förälder så länge som vi fått - mor är 91 - och så klar i knopp o kropp som hon är. Lite svårt att fatta hennes ålder, faktiskt, när man ser andra runt omkring. Vi har goda gener, på mer än ett sätt, att brås på!

Nå, sedan körkonsert på måndag, orgelkonsert på tisdagen, körkonsert igen igår kväll (det var riktigt trevligt med ungdomarna!).. En Ted Gärdestad, två Coldplay, en Led Zeppelin m.m. - lite ovanligt med så bra komp till oxå (förutom det vanliga kompet tre stråkar!..och orgeln..). Publiken var oerhört entusiastisk, med all rätt! Det såg väldigt kul ut och inspirerande att jobba på det viset.

Idag hade språkvetarna 10-års-jubileum på 'Humanisten', där jag går. Bl.a. 10-minuters föredrag om en massa disparata ämnen. Jag var med på hälften - det var riktigt roligt! Det var oxå utställning över alla avhandlingar som lagts fram på institutionen de senaste 10 åren - det var väldigt många. Man baxnar över ämnesvalen ibland.. snacka om att snöa in på små detaljer!!
Idag struntade jag i orgelkonserten och gick istället på en pub och åt indiskt i väntan på ett föredrag på Utrikespolitiska föreningen med Reuters fotograf Bob Strong om hans 'inbed'-uppdrag i Irak & Afganistan. Just hemkommen från en mkt intressant kväll! Fina bilder, många frågor, ger mersmak även det! Ja, alltså inte att åka till Irak..

Imorgon tänker jag gå på 'Orgelskoj' i domkyrkan, ett koncept där man leker med musik och orgel för att presentera detta exotiska ting för barn. Har beställt ett inspirationsmtrl för ett par år sedan, som jag aldrig fick. Kul att få se det IRL..

Sedan på kvällen med en kursare till Norrlands, för att svänga mina lurviga till Storbandsjazz! YESS! Det ska bli SÅ kul! Hur många gånger tidigare i livet har jag gjort det? Faktiskt ganska lätträknat - aldrig.. Det känns dock lite pirrigt, jag kan ju inte 'koden' på sådana ställen - hur gör man?? Nå, om inte annat så får jag lyssna till trevlig musik!

Så på lördag sjunger hon denna kursare i en körkonsert till kl.15, kör och orgel, i dômen, och jag tänker lyssa. Sedan drar vi till Norrlands igen, nu för denna omtalade 'reccegask'. Det är ju så mycket ritualer involverade i dessa gasker, att man måste få undervisning först. Det är detta vi ska få denna gång. Sedan får man gå på de andra under våren. Får se om det är trevligt, det finns ju några att välja på. Eller så väljer man inte öht utan tar alla!

Ja VILKEN vecka! Snacka om att jag NJUTER av livet här! Ska nog på gym på söndag...

Jodå, jag pluggar! Nu har jag haft två lärarledda lektioner i dirigering och däremellan en vi skötte träningen på själva. Den första ggn jag skulle upp framför kören var jag SÅ nervös -- händerna inte bara darrade på mig utan närmast skakade. Gjorde bra ifrån mig...? Nä, inte det nä! Så på vår egen tid hade händerna lugnat ner sig något, det kändes lite tryggare. Nu i måndags så klev jag fram som försten ut på lärar-lektionen, och nu kände jag mig trygg. Det var KUL! Naturligtvis handlar det om att man lär känna varandra i gruppen, och det börjar vi göra nu. Vi håller t.o.m. på att förbereda en klassfest, som en tagit initiativ till. Det är verkligen ett mycket trevligt gäng! Jag trivs bra med oss.

Hade studiegrupp på finska i eftermiddag oxå efter miniföreläsningarna. Det funkar riktigt bra, det visar sig att jag kan riktigt bra t.o.m. Vi har det trevligt ihop - vi är fyra, och den andra tjejen har kluriga funderingar och associationer till ord, och hakar på grammatiken rätt snabbt. Jag kommer ihåg ord rätt lätt, märker jag, så vi kompletterar varandra väldigt bra. Det är nyttigt att träna ihop!

En liten studiegrupp i franska oxå kommer jag att träffa, innan lektionerna. Lika där, den andra tjejen bra på grammatik, så jag får lite kompletteringar i huv'et.. De två är likadana som jag, har alldeles för många procent...så de har uppmuntrat mig till att fortsätta! Vi har roligt tillsammans och hjälps åt...

Hur kan man få ha det så här bra..? Önskar allt gott även till Dig!

2 kommentarer:

Fredrik Scheike sa...

Jag blev lite orolig där först... Mamma i Irak - ptja..? Plugga där kanske - eller vad vet jag..?

Och för att svara på din kommentar - nej! Det är inte min bild - jag har inte fått några sådana vackra bilder - än!

Gunhildsblog sa...

Plugga i Irak, nja, då fortsätter jag hellre i Uppsala eller London...
OK, det var en ovanlig bild eftersom den var så ovanifrån, så jag undrade verkligen var den var tagen ifrån..?